Mark Zuckerberg a Tim Cook jsou opět v rozporu: poté, co Apple po datovém skandálu Facebooku v roce 2019 odstranil ze svých zařízení různé aplikace pro největší celosvětovou sociální síť, znovu se mezi oběma technologickými giganty rozpoutal spor. Jeho podstatou je opět soukromí uživatele.
Už v loňském roce generální ředitel Applu, Tim Cook, oznámil nové funkce v současném operačním systému pro iPhone, iOS 14. Cílem těchto funkcí je poskytnout uživatelům větší svobodu a ochranu před nežádoucím sledováním. Právě tento krok je Facebooku pískem v nádrži, protože představuje přímou hrozbu pro jeho obchodní model.
"Transparentnost sledování aplikacemi" od Apple chrání před nežádoucím ukládáním dat
"Ask App not to track": tato očekávaná funkce se stará o soukromí uživatelů. | Zdroj: Twitter
Na jaře by celá věc ohledně ochrany dat a sledování uživatele měla být tak daleko, že "Transparentnost sledování aplikacemi" (App Tracking Transparency) si najde svou cestu i na iPhony. Tato funkce bude znamenat větší ochranu dat uživatele. Do budoucna by všechny aplikace, včetně vlastních od Apple, měly žádat uživatele o souhlas, pokud budou chtít sledovat jeho data anebo zobrazovat personalizovanou reklamu.
Na konferenci s názvem "Computers, Privacy and Data Protection Conference", která se konala předminulý čtvrtek, se Tim Cook opět ohradil proti sledování a vyhodnocování údajů od uživatelů. Tímto způsobem se zpeněžují všechny osobní informace, protože jako uživatelé už nejste v roli zákazníků, ale vaše data jsou zneužívána. "Výsledkem je celkový obraz vašich životů."
Jakmile se tato funkce objeví na iPhonech, uživatelé se sami budou moci v nastavení rozhodnout, které aplikace mohou analyzovat data a které nikoliv. Bez svolení nebude možné zobrazovat personalizovanou reklamu a osobní údaje uživatelů by měly být o něco více chráněny. Volitelný zákaz sledování bude pozitivním vývojem pro uživatele.
| Zdroj: Tim Cook/Twitter
Facebook popisuje projekty Apple jako útok na malé firmy a podnikatele
Prostřednictvím služby "Facebook pro firmy" se služba snaží získat sympatie malých firem a podnikatelů. | Zdroj: Facebook.com
Tento postup Apple ale přímo ohrožuje obchodní model Facebooku. Ten je téměř výhradně založen na presonalizované reklamě. Není tedy divu, že Mark Zuckerberg nazývá v interním konferenčním hovoru Apple "největším konkurentem". Sociální síť se obává, že většina uživatelů už sledování a vyhodnocování svých dat nepovolí.
Podle Zuckerberga by mohli být poškozeni především menší podnikatelé a firmy, které pro podporu svých aktivit používají personalizovanou reklamu na Facebooku. Síť okamžitě zahájila kampaň, ve které mohou dotčení podnikatelé vyjádřit svůj názor a varovat před fatálními následky.
Podle informací Buzfeedu a Interceptu ale za Facebookem nestojí ani jeho zaměstnanci. V interních chatech se proslýchá, že ve snaze obhájit špatné skutky se Facebook schovává za lidi, kteří se snaží vyvolat pochopení a soucit uživatelů, a že by to chtělo úplně jinou kampaň. A jiný hlas se ptá: "To se nikdo nebojí, že se nám vše sesype na hlavu, protože to vypadá, že Facebook jen brání své vlastní podnikání?"
Hrozí, že spor dvou technologických gigantů se bude i nadále vyhrocovat
Samotný Apple se pravděpodobně od svého plánu neodchýlí a v příštích několika týdnech funkci uvolní nejširší skupině uživatelů. Spuštění "Transparentnosti sledování aplikacemi" (ATT) už bylo odloženo od loňského léta. V té době se říkalo, že vývojáři potřebovali získat více času. "I nadále si plně stojíme za ATT a komplexním přístupem k podpoře ochrany soukromí", podotkla k celé věci už koncem loňského podzimu ředitelka Apple pro oblast ochrany soukromí, Jane Horvath.
To přináší Facebooku komplikace. S téměř 24% podílem na trhu je Apple spolu se Samsungem lídrem v oblasti smartphonů. Pokud dojde k výpadku příjmů z personalizované reklamy z telefonů Apple, provozovatel sociální sítě tím ztratí obrovský zdroj příjmů. Z toho důvodu Zuckerberg už nyní investuje miliardy, aby mohl být při příští technologické změně v čele. Nejen šéf Facebooku si je jistý, že po počítačích, prohlížečích a mobilních zařízeních budou dalším technologickým stupněm brýle s rozšířenou realitou. Spolupráce s výrobcem brýlí Ray-Ban už proto stojí na startovní čáře.
Pokud by se však spor dále stupňoval, mohl by Facebook důsledně odebrat všechny aplikace z chytrých telefonů Apple. Uživatelé iPhonů by tím utrpěli, protože aplikace technologického giganta zahrnují Instagram a WhatsApp. Na druhou stranu se Apple stará o ochranu dat svých uživatelů. A kdo ví: dost možná přijde nová technologická platforma právě od výrobce oblíbených iPhonů.