Evropští uživatele většinou tráví na svých chytrých telefonech více než tři hodiny denně. Tato zařízení jim totiž nabízí nespočet způsobů zábavy a navazování kontaktů. Průměrná doba strávená u displeje se však neustále zvyšuje. Stále více lidí tráví příliš mnoho času se svými digitálními společníky. Jak ukazuje celá řada studií, vypadá to, že část společnosti je přímo závislá na lajcích, zprávách, memech nebo videích na YouTube. To má mimo jiné důsledky pro jejich zdraví; aplikace je doslova okrádají o spánek.
Mohou si za to sami, dalo by se říci. Ale možná je to příliš krátkozraké. Mnoho lidí si totiž jen těžko může pomoci samo – vždyť vývojáři mobilních aplikací dělají vše pro to, aby uživatele udrželi u displeje co nejdéle. Čím více času uživatelé stráví na TikToku nebo třeba Clash of Clans, tím více peněz provozovatelé vydělají díky příjmům z reklamy, nákupům v aplikacích apod.
Psychologické triky
Aby byli úspěšní, využívají vývojáři pár psychologických triků. Vycházejí přitom z velkého vzoru – hazardního průmyslu – a s hromadou uživatelských dat v záloze našli způsoby, jak uživatele udržet u displeje ještě delší dobu. Jsou v tom úspěšní a trh s aplikacemi jen kvete. Uživatelé za ně utrácejí rok od roku více. V letech 2017 až 2021 se jejich výdaje zdvojnásobily na 170 miliard amerických dolarů. Velké zisky také plynou z mobilní reklamy. To znamená, že celé tohle odvětví aplikací je už delší dobu větší než například celosvětový filmový průmysl.
Smartphony jako novodobé kouření
Hodinu za hodinou, den za dnem: Tolik času stráví uživatelé průměrně na uvedených platformách. Zdroj: Data.ai
Tento ohromující úspěch lze přičíst vysoce efektivnímu designu aplikací. Triky tohoto odvětví fungují tak dobře, že pro mnoho uživatelů je obtížné opustit i jen na chvíli svůj mobilní telefon. Chytré telefony jsou tak něco jako novodobé kouření. Jedním z takových triků je takzvaný „nekonečný feed“. Často se nachází na domovské stránce aplikací a lze jím procházet prakticky donekonečna.
Tyto feedy jsou srovnatelné s hracími automaty. Jediný rozdíl je v tom, že uživatelé netahají za páčku jednorukého bandity, ale přejíždějí prstem po displeji svého smartphonu. V případě hazardních her může hráč získat nějakou výhru, v případě aplikací je odměněn lajky nebo obzvláště zábavnými videi a dalším obsahem. Pokud jsou uživatelé úspěšní, cítí se dobře a mozek uvolňuje hormony štěstí.
Mozek jako černá skříňka
Tento proces je většinou prozkoumán pouze teoreticky. Nicméně psychologické výzkumy pomohly na základě experimentů ověřit, jak lze lidi nejlépe podnítit, tj. přimět je k určitému chování. Jak zjistily klasické psychologické studie, rozhodující je interval mezi odměnami. Jako obzvláště účinné se však ukázaly opakující se vysoké odměny, které se ale nevyskytují pravidelně.
Na tom staví mnoho aplikací pro chytré telefony. Uživatele odměňují pouze čas od času – například formou lajků nebo zvlášť zábavného obsahu, jako jsou memy nebo videa. Mnoho her pro chytré telefony navíc využívá umělé čekací doby, aby nebyly odměny a postupy tak pravidelné. Čím déle hráči hrají, tím se většinou čekací doby prodlužují.
Podmíněnost je záměrná
U her pro chytré telefony potřebují uživatelé trpělivost – nebo naditou peněženku. Zdroj: Google Play
Tento vzorec lze pozorovat například i u aplikace YouTube. Ta zobrazuje obzvláště zajímavá videa v horní části domovské stránky. Poté, co je uživatel zhlédne, má ještě dvě možnosti, jak získat další pocity štěstí. Může například čekat, až jeho oblíbení youtubeři zveřejní nová videa. Případně může procházet svůj YouTube kanál a těšit se ze zájmu a reakcí ostatních uživatelů.
Pokud pak objeví nějaké zábavné video, zažije další vytoužený okamžik štěstí. Funkčně je to tedy podobné výhernímu automatu. Stejně jako u hazardních her jsou i zde intervaly mezi odměnami náhodně dlouhé a podle psychologického výzkumu jsou právě takovéto intervaly obzvláště účinné při dlouhodobém ovlivňování chování uživatelů.
Dokonalé nekonečné skrolování
Extrémně populární aplikace TikTok to dotáhla téměř do extrému. Jeho uživatelé přecházejí od videa k videu v naději, že uvidí obzvlášť hezké nebo zábavné video a načerpají s ním spojené hormony štěstí.
TikTok je v tomto směru neuvěřitelně úspěšný. Během krátké doby si aplikace získala uživatelskou základnu čítající přibližně jednu miliardu lidí. Zdá se, že aplikace cílí zejména na mladší uživatele. Podle analytiků je 25 % uživatelů TikToku ve věku od deseti do 19 let. 90 % uživatelů prý aplikaci otevře alespoň jednou denně.
Herní průmysl
Dolarové tržby na herním trhu 2022: hry pro chytré telefony generují vyšší tržby než hry pro konzole a PC dohromady. Zdroj: Newzoo
Podstatnou část z koláče aplikací tvoří herní aplikace. Toto odvětví je nyní větší než sektor her pro PC a konzole dohromady. V Evropě se na celkovém obratu aplikací podílí přibližně 60 procenty. Stejně jako u aplikací pro sociální sítě ani zde vývojáři nešetří psychologickými triky. Jak ukázal výzkum podmíněnosti, například hra „Clash Of Clans“ na začátku zasypává nové hráče odměnami. Vlastní vesnice pak roste nesmírně rychle. Vylepšování však trvá stále déle a déle. Pokročilí hráči tak musí na nové úrovně budov čekat až 20 dní – odměny jsou pak velmi nepravidelné.
Šedá je nudná
Existuje několik triků, které vám pomohou snížit spotřebu mobilního telefonu. Například mnoho chytrých telefonů lze přepnout na černobílý režim. To skutečně v praxi funguje, ale aplikace jsou pak méně atraktivní a zábavné. Zdá se, že náš mozek postrádá barevné podněty.
Pokud se tedy chcete proti novému typu hazardu bránit, černobílý režim pomůže.
Také se doporučuje omezit na nezbytné minimum oznámení aplikací, které vás pomocí nich lákají. Tímto způsobem se můžete vyhnout jejich přitažlivosti – koneckonců mají tendenci svádět vás k delším hrátkám s chytrým telefonem. Existují také nástroje a aplikace, které vám ukážou, kolik jste na smartphonu strávili času, nebo které umí dostupnost aplikací omezit. Nic z toho neudělá zázraky, ale mohl by to být první krok k uvědomělejšímu používání mobilních telefonů.