Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Test: BMW CE 04 – je to svižné žihadlo a na semaforech nedáte nikomu šanci

redakce 03.02.2023
info ikonka
Zdroj:

Nový elektrický skútr BMW má svérázný vzhled – ale i přes velkolepé zrychlení je jeho design bezpečný a jistý. Z hlediska praktičnosti a ergonomie je stále co zlepšovat.

Kapitoly článku

BMW CE 04 je nízký a neobvykle dlouhý, protože jeho zadní kolo je výrazně posunuto za vlastní kostru skútru. Má to svůj důvod, jelikož pro dobrou ovladatelnost musejí být těžké baterie umístěny co nejníže a co nejvíce uprostřed. Konstruktéři BMW proto baterie neukládali na sebe nebo na šířku, ale podélně jednu za druhou. Futuristický exteriér tak není vlastně nic jiného než přirozený kabát tohoto uspořádání.

Podívaná na každém semaforu

Výhody této konstrukce při jízdě pocítíte okamžitě. Na semaforech CE 04 vyráží vpřed s bláznivou akcelerací typickou pro elektrická vozítka. Díky dlouhému rozvoru a dobrému rozložení hmotnosti však působí naprosto uvolněně a bezpečně – na rozdíl od běžných vysokých a těžkých e-motocyklů, jejichž přední kolo se při plném plynu může odlehčit a roztřepat. Start na semaforu představuje nejpozoruhodnější aspekt CE 04 a je vždycky zábavný.

Kromě rozjezdu je pohodlná i jízda. Komfortní odpružení pohltí každý výmol, široké pneumatiky Pirelli neomylně přejedou přejezd nebo tramvajové koleje. Změny jízdních pruhů a zatáčky jdou stále velmi dobře. Při otáčení na doraz nebo při manévrování však BMW CE 04 již nedokáže skrýt svůj dlouhý rozvor.

Díky tlačítku zpětného chodu na řídítkách lze otáčet v několika krocích, a to i v kopcích. BMW je na venkovských silnicích stejně agilní jako stabilní. Úzký podvozek umožňuje velkou volnost v úhlu náklonu – nic by nemělo stát v cestě skvělému požitku z jízdy, a to i na horských silnicích.

Jízdní výkon a režimy

bmwce04-1

Úložný prostor pro nabíjecí kabel a přilbu: do bočního úložného prostoru se vejde nabíjecí kabel typu 2 a přilba. Pokud si chcete vzít s sebou i 230V kabel, bude to těsné. | Zdroj: BMW

Maximální výkon 42 koní a točivý moment 65 Nm zní trochu nudně, ale protože je výkon z klidu k dispozici mnohem rychleji než u spalovacích motorů, na každém semaforu zažijete intenzivní pocit zrychlení. Také v městském provozu je dodávka výkonu za každé situace velmi účinná.

CE 04 bez problému disponuje i dostatečnou rychlostí na venkovských silnicích, i když výkon zde není tak působivý. Maximální rychlost na úrovni 120 km/h je pro tak velkou motorku již omezující. Na druhou stranu styl posazení jezdce ani příliš větší rychlost neumožňuje. Dva jízdní režimy Dynamic a Road nabízejí plný výkon, přičemž režim Dynamic velmi silně rekuperuje.

Pokud jste se naučili kontrolovaně ubrat plyn, můžete se v městském provozu obvykle obejít bez použití běžných brzd, ale místo toho dobíjet baterii rekuperací. Do deště a na kluzké vozovky se doporučuje režim Rain s přiškrceným plynem.

Dojezd a nabíjení

bmwce04-2

Zabere hodně místa: dlouhý rozvor umožňuje dobrou přilnavost k vozovce, ale je nepraktický při manévrování a v těsných parkovacích prostorech. | Zdroj: BMW

BMW uvádí dojezd 130 km podle WMTC. Během našich kombinovaných testovacích jízd ve městě, na venkovských silnicích a na dálnici se praktický dojezd pohyboval kolem 110 kilometrů.

CE 04 se standardně nabíjí prostřednictvím 230V zásuvky nebo BMW Wallboxu z 0 na 80 % za tři a půl hodiny. Nabíjecí kabel typu 2 umožňuje nabíjení současně na veřejných místech.

Za příplatek si můžete nechat do motocyklu namontovat i rychlonabíječku (21 600 Kč), která zkrátí dobu nabíjení z 0 na 80 procent na 65 minut. Této rychlosti jsme dosáhli ve wallboxu v garáži Chipu, ale u veřejné nabíjecí stanice bylo možné nabíjet pouze pomalou rychlostí 230 V.

Plánování delších cest, které jsou závislé na rychlém dobíjení, je proto riskantní. V závislosti na teplotě a dostupném typu nabíjení trvá poměrně dlouho, než se baterie naplní na 100 %.

Poloha vsedě: Není pro vysoké řidiče

Sedadlo je stejně jako celý skútr velmi nízké a protáhlé. Pohodlně se v něm usadí malé až středně velké osoby. Při výšce nad 190 cm je však těžké až nemožné najít trvale ergonomickou polohu sezení, zejména pokud je sedadlo vybaveno volitelnou opěrkou „Backrest Pro“ (5 600 Kč).

Opěrku „Backrest Pro II“ pro vyšší jezdce jsme nemohli otestovat. Řídítka jsou poměrně vysoko, takže sedíte vzpřímeně a máte dobrý výhled. Nohy lze umístit na dlouhé podběhy vpředu nebo vzadu.

Praktičnost: Stále je co zlepšovat

bmwce04-3

Plně připojené: BMW CE 04 se propojí s vaším mobilním telefonem a zobrazí navigační mapu přímo na displeji. | Zdroj: BMW

Při parkování zabírá CE 04 hodně místa. Na příčných parkovacích místech pro motocykly u silnice vyčnívá zadní kolo s poznávací značkou značně do vozovky, a než se boční parkovací stojánek pevně dotkne země, skútr se výrazně nakloní na stranu.

Na stísněných místech s omezeným prostorem se špatně parkuje a ještě horší je v takových případech přístup do úložného prostoru pro umístění přilby a napájecího kabelu, který se otevírá do strany. Horní kufr se prodává za příplatek a zabírá sedadlo spolujezdce.

Dojíždějícím a jezdcům do každého počasí může chybět ochrana proti větru a povětrnostním vlivům, která je typická pro velké skútry. Nedivili bychom se však, kdyby BMW na tomto úspěšném podvozku v budoucnu postavilo další elektrické modely.

Cena a příslušenství

Základní verze BMW CE 04 stojí 315 000 Kč. Lze jej rozšířit o řadu užitečných (ale samozřejmě příplatkových) doplňků, např:

Rychlé nabíjení zkracuje dobu nabíjení u wallboxů; 21 600 Kč
Balíček Dynamic s ABS proti náklonu a dynamickým režimem; 9 600 Kč
Opěradlo Pro Backrest (II) s pánevní opěrkou („II“ pro jezdce > 1,90 m); 5 980 Kč
Hlavní stojánek pro úsporné parkování; 2 550 Kč
Zvýšený čelní štítek, který lépe chrání jezdce před větrem; 2 290 Kč

Technické údaje

Maximální výkon 31 kW (42 k)
– s redukcí výkonu 23 kW (31 k)
Max. točivý moment 62 Nm
Maximální rychlost 120 km/h
Zrychlení 0–50 km/h 2,6 s
Dojezd podle WMTC 130 km
Cena 10 999 Kč
Spotřeba podle WMTC 7,7 kWh/100 km
Čistá kapacita baterie 8,5 kWh
Napájecí příkon 0-100 % sériové/rychlé nabíjení 2,3 kW/6,9 kW
Doba nabíjení 0–100% sériové/rychlé nabíjení (v hodinách) 4:20/1:40
Délka/šířka/výška 229 / 86 / 115 cm
Hmotnost 231 kg

Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme