Elon Musk je svými ambiciózními projekty proslavený. Na první pohled se ovšem v porovnání s Teslou nebo SpaceX zdá být jeho nejnovější počin mnohem méně futuristický. Muskova společnost, The Boring Company, chce propojit centrum Las Vegas novým systémem tunelů. V plánu jsou celkem dva: smyčka s názvev Las Vegas Convention Center Loop (LVCC Loop), která by měla usnadnit přepravu návštěvníků na výstaviště, a okruh Las Vegas Loop, který by se měl napojit na LVCC Loop a propojit atrakce centra Las Vegas a dopravu na letiště. Projekt může být dokonce rozšířen i o připojení výpadovky na Los Angeles.
Muskovou vizí je, že cestující by měli být v tunelu přepravováni autonomně řízenými automobily Tesla. Vozy by se měly v podzemí pohybovat systémem připomínajícím železnici a dosahovat maximální rychlosti 250 km/h.
Celý systém by měl cestování v aglomeraci Las Vegas nejen výrazně urychlit, ale také přinést mnohem vyšší bezpečnost včetně plynulé dopravy zejména ve špičce. Velká část LVCC smyčky, včetně některých stanic futuristického metra, už byla dokončena.
Vegas Loop: Musk kope v Las Vegas od listopadu 2019
Vize autonomní podzemní dopravy v Las Vegas by měla výrazně usnadnit přepravu návštěvníků mezi výstavištěm, centrem města a letištěm. | Zdroj: Lvloop.com
Otázka, jak by mohla vypadat doprava budoucnosti, je v současné době kontroverzní. Zatímco mnoho konkurentů Elona Muska míří do vzduchu a plánují různé systémy přepravy pomocí dronů a aerotaxi, The Boring Company je přesvedčena o budoucnosti podzemní dopravy.
Se svým Hyperloopem konkuruje Muskovi například firma Virgin Richarda Bransona. V jeho projektu se vozidlo vznáší v trubici na magnetické dráze a může dosáhnout rychlosti až 1200 km/h. Hyperloop D1 by nás tak přepravila z Prahy do Brna za 10 minut. Působivá představa.
Projekt "Vegas Loop" je tak trochu kombinací zcela nové kvality přepravy a klasického řízení. Stavební práce na smyčce začaly 15. listopadu 2019 a jejich dokončení bylo naplánováno po třinácti měsících k příležitosti výstavy spotřební elektroniky CES na začátek ledna 2021. Kvůli protipandemickým opatřením ale CES probíhá pouze virtuálně, což je jeden z důvodů, proč The Boring Company termín nemusela dodržet. Kdy bude první etapa dokončena prozatím nebylo upřesněno, ale podle informací na Twitteru už by to nemělo trvat příliš dlouho.
Celé to přijde na 52 milionů USD, což není až tolik pro tak ambiciózní projekt
Muskova podzemka s autonomně řízenými elektromobily Tesla. Budoucnost přepravy v Las Vegas. | Zdroj: Twitter/The Boring Company
V rozhovoru pro americkou televizi CBS o podobném tunelu v Los Angeles Musk vysvětlil, jak lze mimo jiné ušetřit náklady zpracováním odpadu a nečistot při ražení tunelu a zemních pracích. Lze to přímo na místě místo obvyklého složitého transportu do jiné lokality pro následné zpracování. Náklady lze také ušetřit zúžením tunelu na pouhých 4,5 metru. Autonomní řízení by mělo i v budoucnu zaručovat vysokou úroveň bezpečnosti.
Minimálně v čase, kdy bylo původně plánováno otevření tunelu k příležitosti výstavy CES 2021, by zcela autonomní jízda ještě nebyla možná. Hosty měli přepravovat řidiči ve vozech Tesla 3 a Model X.
Smyčka Vegas Loop, která integruje LVCC a spojuje řadu dalších míst města spolu s mezinárodním letištěm, by pak mohla snížit dopravní zácpy. Prognózy na webových stránkách k projektu předpokládají, že cesta mezi kongresovým centrem v Las Vegas a městskou částí Mandalay Bay, tedy vlastně letištěm, by měla trvat pouhé tři minuty namísto obvyklého desetinásobku. Kdy bude ale tento velký projekt Elona Muska dokončen, zatím není známo.