Rozhodnutí, které rozděluje společnost a budí emoce
Definitivní zákaz spalovacích motorů je velmi kontroverzní záležitostí. Rada EU pro životní prostředí rozhodla už dříve, že od roku 2035 nebudou nově registrovaná vozidla smět vypouštět emise CO2. Pokud bude toto rozhodnutí neměnné, znamenalo by to konec klasických benzinových a naftových vozidel. Přinejmenším v případě registrací nových vozidel. Různí výrobci se na to připravují, někteří volají po zmírnění tohoto přísného opatření, jsou ale i tací, kteří krachují.
Emisní limity pro osobní automobily mají být do roku 2035 postupně sníženy na nulu. Výjimku mají tvořit vozidla na klimaticky neutrální paliva, která jsou označována jako e-paliva, či eFuels. Evropská komise má v úmyslu předložit návrh, který by upřesňoval provedení. Také se čeká návazná diskuze ohledně zmírnění či změny časového horizontu.
Důležité mezikroky redukce emisí CO2
Na cestě k postupnému vyřazení spalovacích motorů existují různé průběžné milníky. Rok 2021 Evropská komise stanovila jako základní výchozí bod pro výpočet konečných cílů pro vozový park. Na základě toho jsou plánovány průběžné cíle pro emise CO2, které jsou následující:
- rok 2025 – snížení emisí o 15 %,
- rok 2030 – snížení emisí o 55 %,
- rok 2035 – snížení emisí o 100 %.
Evropská komise chce tento časový plán nadále revidovat. Plánovaným datem pro první velké hodnocení a případné úpravy je rok 2026. Vedou se ale živé politické debaty o tom, zda by to nemělo být už o rok dříve, tedy v roce 2025. Důvody jsou nasnadě: evropské automobilky zvedají varovný prst a prezentují čísla, která nikoho netěší. Přechod k elektromobilitě se zadrhává, stojí nemalé peníze a penetrace dobíjecími stanicemi je – s několika málo světlými výjimkami v severských zemích – katastrofální.
Co byste jako motoristé měli vědět
Nové nařízení Evropské komise může někomu vyznít, jako bychom už po roce 2035 nemohli vozidly se spalovacími pohony vůbec jezdit. Tak to ale nebude. Zákaz se vztahuje pouze na nové registrace. Stávající vozidla, tedy vozidla s platným STK, která budou poháněna dieselovým či benzinovým motorem, budou moci jezdit i po roce 2035.
V této souvislosti se uplatní princip, který zajišťuje, že dříve legálně vzniklá pravidla nebudou zpětně zpochybněna pravidly novými. V praxi by to mělo znamenat, že bude-li vozidlo se spalovacím motorem vyhovovat emisním limitům, platným v době jeho výroby, nebude povinné jeho provoz po roce 2035 ukončit. Druhá věc samozřejmě je, za jakých podmínek to bude možné a zda se řidiči nebudou potýkat s různými formami penalizací a omezení, která se s tím budou vázat: počínaje cenami PHM, dálničních poplatků, omezování vjezdu do center měst apod.
Nové nařízení se také netýká trhu s ojetými vozidly. I po 1. lednu 2035 bude nadále možné kupovat a prodávat ojeté vozy s dieselovými a benzinovými motory. Pouze první registrace vozidel s těmito pohony už nebudou možné.
Pro vozy se spalovacími motory by po roce 2035 měly být dostupné jak náhradní díly, tak i čerpací stanice. Pokud jde o náhradní díly, výrobci dokonce mají povinnost je po určitou dobu poskytovat a držet na skladě.
Vývoj v oblasti sítě čerpacích stanic je v tuto chvíli věštba z křišťálové koule. Pokud poptávka po benzinu a naftě bude s postupnou elektrifikací vozového parku časem klesat, některé čerpací stanice v reakci na aktuální situaci zaniknou. Nicméně budoucí vývoj lze odhadovat jen velice těžko i s ohledem na jedinečnost situace v různých zemích. Zatímco v severských zemích se penetrace elektromobily pohybuje okolo 25 %, u nových registrací dokonce 80 % (Norsko), u nás je to zanedbatelných 2,4 %. A de facto jednu dekádu před rozhodným rokem 2025 je v ČR průměrné stáří vozového parku 16 let.
Zdroj: Smart Energy Forum 2024, Euronews.com (1), (2)