Americký index spokojenosti zákazníků (American Customer Satisfaction Index – ACSI) měří spokojenost zákazníků velkých společností. Tuto nezávisle stanovovanou statistiku vede již řadu let Apple a pravidelně dosahuje hodnocení spokojenosti zákazníků vysoko nad 80 %. I v letošním roce je hodnocení velmi pozitivní: Apple se může pochlubit 83procentní zákaznickou spokojeností. Poprvé od roku 2004 však již není na čele žebříčku sám.
Apple získává mezinárodní konkurenci ve spokojenosti zákazníků
A nejen to: Apple se o své místo musí dělit se svým nejostřejším konkurentem - Samsungem. Jihokorejská společnost dokázala meziročně zvýšit svůj výsledek o 2 procentní body, zatímco Apple "pouze" o jeden procentní bod. Důvodem je segment tabletů, kterým Samsung dokázal přesvědčit zejména své zákazníky. Na třetím až pátém místě následují společnosti Dell, HP a Acer, jejichž spokojenost zákazníků dosáhla dvakrát 81 procent a jednou 79 procent.
Co se týče typů zařízení, stolní počítače zvýšily svůj náskok, když se zlepšily o 5 procentních bodů na skóre ACSI 84. Notebooky si polepšily o jeden bod na 80, zatímco tablety se posunuly o 4 body na 76. Stolní počítače, které podle údajů ACSI oslovují zejména starší populaci, získávají zdaleka největší spokojenost a loajalitu uživatelů.
A televize: Na vrchol se dostala LG
Mezi výrobci televizorů se na vrchol vyšplhala společnost LG, která si od minulého průzkumu polepšila o 4 procentní body na skóre 83 bodů podle ACSI. Značka se umístila na špičce ve většině kritérií zákaznické zkušenosti, včetně odolnosti, vnitřní konfigurace, vnějšího designu a záruky.
Americký index spokojenosti zákazníků (The American Customer Satisfaction Index - ACSI) se měří už 25 let a je v USA považován za významný národní ekonomický ukazatel. Měří a analyzuje spokojenost zákazníků více než 400 firem ve 40 průmyslových odvětvích a 10 ekonomických sektorech, včetně různých služeb federálních a místních vládních agentur. Skóre se uvádí na stupnici od 0 do 100 a vychází z údajů získaných z rozhovorů se zhruba 500 000 zákazníky ročně.
Rozdíl mezi nejvyššími a nejnižšími značkami se zmenšuje (z 6 bodů v roce 2022 na 3 body v roce 2023), stejně jako rozdíl v kvalitě mezi "high-end" a "budget" značkami – což vede k rostoucí oblibě cenově dostupnějších televizorů.
Dobrým příkladem toho, jak se vyplatí chytře vyvážit kvalitu a cenovou dostupnost je Hisense: Tato značka zlepšila své skóre ACSI o 4 procentní body na 82 bodů, čímž se dostala na sdílené druhé místo společně se společnostmi Samsung (pokles o 1 %) a TCL (nárůst o 3 %). Po navýšení výroby je nyní Hisense v počtu dodaných televizorů na druhém místě – pouze za Samsungem – a získává nejlepší hodnocení za zkušenosti se servisem, mobilní aplikaci, za webové stránky a kontaktní body call centra.
V nejnovějším průzkumu si polepšila také Sony (o 3 body) a dosáhla průměrného hodneocení 81.
Nejnovější studie ACSI o domácích spotřebičích a elektronice 2022-2023 vychází z rozhovorů se 14 069 náhodně vybranými zákazníky, kteří byli osloveni e-mailem v období od července 2022 do června 2023.
Zdroj: The ASCI.org