Přejít k hlavnímu obsahu

Přizpůsobte přehrávání hudby vlastním sluchovým vlastnostem

redakce 28.01.2019
info ikonka
Zdroj:

Novým trendem, který začíná nabírat na popularitě, je osobní personalizace zvuku. Aby také ne. Sluch každého jednotlivce je totiž trochu jiný, a navíc se s věkem mění.

Pomocí této technologie mohou posluchači s různými sluchovými vlastnostmi slyšet nahrávky tak, jak skutečně mají znít. Pokud máte například sluchový propad v určitém spektru frekvencí, zvuková personalizace vám při přehrávání příslušné tóny adekvátně zesílí. Pomáhá také zlepšit srozumitelnost filmových dialogů při sledování televize. V medicíně zajišťuje zase diagnostiku sluchu pro následné správné nastavení specializovaných naslouchacích zařízení.

Na individuální sluchové vlastnosti jednotlivců se před několika lety výrazně zaměřila firma Mimi Hearing Technologies sídlící v Berlíně. Základní myšlenkou osobní personalizace je prvotní vyhodnocení sluchu uživatele v rozmezí slyšitelných zvuků a následné nastavení reprodukčního zařízení dle výsledků měření. Poslechový test je možné absolvovat v domácích podmínkách, a to s využitím mobilní aplikace a konkrétního zařízení (sluchátek či televizoru), jehož reprodukční charakteristiku aplikace přesně zná. Během přibližně šestiminutového testu porovnává postupně posluchač hlasitost, s jakou vnímá frekvenční spektrum od hlubokých po vysoké tóny. Aplikace vše vyhodnotí a poté nastaví ekvalizér vestavěný přímo v daném zařízení tak, že zvuky, které slyší uživatel slaběji, zesílí, a naopak výrazněji vnímané frekvence jemně potlačí.

Výsledkem je pro každého individuálně upravená, ale ve výsledku dokonale vyrovnaná frekvenční charakteristika pro poslech hudby nebo sledování filmů. Díky tomu můžete ve skladbách slyšet detaily, které byste jinak nezaznamenali a vnímat nahrávky přesně tak, jak je hudebníci a hudební studia vyprodukovali. Pozitivním důsledkem je také fakt, že při sledování filmů nemusí posluchači zvyšovat hlasitost reprodukce pro zachování dobré srozumitelnosti dialogů.

Data shromážděná aplikací Mimi Hearing Test odpovídají lékařským standardům a v medicíně pomáhají správně nastavit naslouchátka pro pacienty se sluchovým postižením. 

Mimi Defined ve sluchátkách beyerdynamic

Od roku 2013 implementovala společnost technologii Mimi Defined pouze do několika běžně prodávaných produktů, prozatím výhradně německých výrobců. Partnery společnosti jsou aktuálně dvě značky sluchátek – beyerdynamic a Bragi – a nově také výrobce televizorů Loewe. U sluchátek se samozřejmě personalizace nabízí, protože posluchačem je vždy jedna konkrétní osoba. Konkrétně beyerdynamic, v našich končinách dobře známý dodavatel sluchátek do mnoha nahrávacích studií, má v nabídce již šestici sluchátek vybavených osobní personalizací zvuku Mimi Defined, a to v provedení přes uši (Aventho Wireless, Amiron Wireless a Lagoon ANC) i do uší (Blue Byrd, Blue Byrd ANC a Xelento Wireless). Některá z nich jsou již na trhu, další budou uvedena v brzké době.

Personalizace zvuku v televizorech Loewe – poprvé mimo svět sluchátek

Prvním průkopníkem, který přenesl na podzim loňského roku Mimi Defined do jiných zařízení, než jsou sluchátka, je výrobce televizorů Loewe. Personalizace přináší pozitivní výsledky například pro vnímání srozumitelnosti dialogů při nižší hlasitosti. Po aktivaci balíčku zvukové personalizace má uživatel možnost nastavit si svůj individuální profil, uložit ho do televizoru a nazvat ho svým jménem. Takových profilů může být samozřejmě více. Mezi jednotlivými zvukovými profily je pak možné podle potřeby jednoduše přepínat či je úplně vypnout pomocí stisku tlačítka na dálkovém ovládači.

Je pravdou, že při sledování televizoru není často přítomen pouze jeden divák, a tak se v těchto případech individuální personalizace může zdát na první pohled nevhodná. Vezměme však v úvahu, že degradace sluchových vlastností související s postupujícím věkem je u většiny lidí obdobná a že úprava ekvalizace s sebou většinou nese drobné, ale pro dané posluchače velmi užitečné úpravy. K dispozici je proto u televizorů Loewe také možnost vytvoření univerzálního skupinového profilu pro danou věkovou kategorii.

Kromě zájemců o nový televizor mohou technologii zvukové personalizace Mimi Defined využít i stávající uživatelé většiny modelů Loewe od modelového roku 2017, a to po aktualizaci software a nainstalování příslušné aplikace od Mimi Hearing Technologies.

O zvukové personalizaci ještě určitě uslyšíme. Prozatím lze říci, že se jedná o velmi užitečnou funkci, která pomáhá mnoha lidem slyšet hudbu a další zvuky lépe než dříve.

 

 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme