Písma/fonty hrají významnou roli při vnímání textu. Stejný text, například romantických „Vždycky tě budu milovat“ může vypadat roztomile se zaobleným písmem a docela děsivě rozmazaným fontem. A některé fonty dokonce pomáhají šetřit inkoust v tiskárně.
Proto je tak důležité rozhodnutí, které písmo se v Microsoft Office použije jako výchozí. Patnáct let bylo výchozím písmem Microsoftu poměrně oblíbené Calibri. Ale jak Microsoft zdůvodňuje, změnila se technologie, kterou denně používáme. Proto začalo hledání dokonalého písma pro obrazovky s vyšším rozlišením. Písmo musí mít ostrost, jednotnost a dobře se hodit pro zobrazení na nejrůznějších displejích.
Microsoft nakonec zvažoval mezi pěti novými fonty: Bierstadt, Grandview, Seaford, Skeena a Tenorite. Microsoft nechal písma testovat a vybral to, které vzbudilo největší ohlas: Bierstadt. Microsoft ještě provedl drobné změny a písmo nyní nazývá elegantněji „Aptos“.
Aptos jako následník Calibri
Oficiální upoutávka Microsoftu ukazuje, jak vypadá Aptos v různých příkladech. Zdroj: Microsoft
Aptos je nyní ve Wordu, Outlooku, PowerPointu a Excelu nastaveno jako výchozí písmo, takže se do systému dostává zcela automaticky. Nemusíte pro něj tedy nic dělat.
Po 15 letech tak nahrazuje standardní písmo Calibri. Předtím to byl Arial a Times New Roman, což si jistě pamatuje mnoho starších uživatelů.
Nové písmo Aptos se podobá švýcarské typografii z poloviny 20. století a je bezpatkové. Bezserifová písma, označovaná také jako groteskní nebo gotická, mají často jednoduché tvary písmen, rovnoměrné tahy a jsou snadno čitelná. Aptos poměrně dobře kombinuje moderní vzhled a eleganci.
Autorem písma je Steve Matteson, jeden z předních světových návrhářů písma. Mezi jeho předchozí práce patří vývoj původních základních písem TrueType pro systém Windows a vytvoření písma Segoe.
Steve přejmenoval jím navržené písmo z Bierstadt na Aptos údajně podle svého oblíbeného města v Santa Cruz v Kalifornii, jehož široce rozkročená krajina a podnebí ztělesňují univerzálnost písma. Jeho cílem mimo jiné také bylo, aby písmo bylo co nejvšestraněji použitelné.
Mimochodem, o výběru písma „Bierstadt“ (německý název v překladu znamená „pivovar“) rozhodlo hlasování uživatelů na Twitteru, ve kterém bylo možné vybírat i ze čtyř dalších jmenovaných písem. Je možné, že někteří uživatelé hlasovali pro toto písmo jen kvůli jeho vtipnému názvu, protože ostatní zvažované fonty se od něj liší jen minimálně.
Takže konečně něco osvěžujícího?
Doufejme, že většina uživatelů bude mít z této změny radost. Standardní písma Windows byla doposud poměrně fádní. Aptos má naopak jednoduchou eleganci, která se může líbit. Má být také součástí širší vlny funkcí, které postupně přicházejí do služby Microsoft 365. Je ale otázkou, kolik procent uživatelů si této změny vůbec všimne.
Zdroj: Medium.com/Microsoft blog