V praxi to znamená, že partneři vydávající platební karty Mastercard budou jako nový standard pro platbu kartou nabízet ověření pomocí biometrických údajů ve svých současných bankovních aplikacích, případně zcela nových aplikacích vyvinutých pro tento účel.
Rozšířenost chytrých telefonů a dalších nositelných zařízení se schopností pracovat s biometrickými údaji spolu s novými regulatorními požadavky EU dané směrnicí PSD2 směřují k tomu, že nazrál čas, aby bylo pro digitální platby biometrické ověřování k dispozici. Směrnice PSD2 si od září 2019 klade za cíl zajistit, aby realizace i přijímání plateb byly bezpečné, jednoduché a pohodlné. Nejdůležitějším faktorem však je zaručení ochrany spotřebitele prostřednictvím dvoustupňového ověření totožnosti, kdy se od uživatele požaduje prokázání jeho totožnosti dvěma ze tří možných způsobů: pomocí něčeho, co zná (např. hesla), něčeho, co má (např. mobilního telefonu, generátoru tokenů apod.), a něčeho, čím je (tedy biometrickým údajem, jako je otisk prstu, sken oční duhovky apod.).
Mastercard je již několik let hnací silou v prosazování technologií biometrického ověřování plateb, kde se zaměřuje na zdokonalování spotřebitelského prožitku současně se zabezpečením plateb realizovaných online i offline. Pro usnadnění adopce této technologie jako nového standardu nabízí společnost Mastercard bankám možnost integrace vlastního řešení nazvaného Mastercard Identity Check Mobile. Jde o cestu, jak mohou banky snadno tuto funkcionalitu doplnit do svých aplikací i bez vlastního vývoje.
Společnost Mastercard tak v této oblasti působí jako průkopník, který se snaží zavést technologii biometrického ověřování do běžného života držitele karet jako standard. „Nyní s nastupující platností směrnice PSD2 se díky tomu může skloubit užitečné s příjemným, z čehož by měli mít užitek držitelé i vydavatelé karet Mastercard. Hlavní výhodu využití biometrie vidíme z pohledu spotřebitele v přirozené formě autentikace, kdy se prokáže svou biometrií, tedy otiskem nebo obličejem, v kombinaci s vlastnictvím mobilního telefonu, který u své banky zaregistroval pro používání bankovní mobilní aplikace,“ sdělil ředitel rozvoje produktů a inovací Mastercard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko Luděk Slouka.
Ze spotřebitelského výzkumu společnosti Mastercard na téma preferovaného způsobu ověřování spotřebitele vychází, že přes 90 procent spotřebitelů dává přednost biometrickému ověření k potvrzení platby ve srovnání s ověřením pomocí hesla. Podle nedávné studie provedené Oxfordskou univerzitou ve spolupráci s Mastercard má 92 procent bankéřů zájem uvést biometrická řešení do praxe. Současně bankéři ve studii uvádějí, že v případech, kde je biometrické ověření totožnosti k dispozici, vykazují spotřebitelé výrazně vyšší tendenci započatý nákup dokončit.
Prosazování biometrických technologií je součástí nového akčního plánu společnosti Mastercard, který má pomoci bankám, obchodníkům a dalším partnerům v potírání podvodů a ve zlepšování spotřebitelského prožitku v současném prostředí digitálních transakcí. Zároveň tento záměr odpovídá regulatorním požadavkům na vysoce zabezpečené ověřování totožnosti spotřebitelů, které stanovuje revidovaná směrnice o platebních službách PSD2.
Součástí představení nového biometrického standardu pro ověřování plateb společností Mastercard byla i výstava série unikátních originálních portrétních obrazů vytvořených pouze pomocí otisků prstů akademickým malířem Janem Petrovem, který jedno své dílo dokončoval přímo před zraky novinářů v rámci tiskové konference konané v galerijních prostorách pražské SmetanaQ konané 12. dubna.