Chip 07/2024: Inovativní technologie softwarově řízených baterií s vlastním ekosystémem může znamenat přelom ve vývoji elektromobilů. Nový start-up vyvinul technologii, která dokáže dosáhnout až o 80 % delší životnosti než u běžných baterií pro elektromobily.
Podle odborných odhadů klesne energetická kapacita baterií v elektromobilech po pěti letech a 100 000 ujetých kilometrech na 85 % a po přibližně 200 000 kilometrech se snižuje na cca 70 %. Vzhledem k tomu, že se účinnost jednotlivých článků mění v různé míře, dochází již od prvních nabíjecích procesů k mírně odlišným stavům nabití. Ty urychlují stárnutí jednotlivých článků. Pokud má jednotlivý článek kapacitu pouze 80 %, automaticky to ovlivní všechny zbývající články, i když ve skutečnosti stále poskytují 100 %.
Jak lze ale dosáhnout prodloužení životnosti baterie? Jednoduše řečeno odložením rovnoměrného snížení kapacity do budoucna. Díky softwarově řízenému dobíjení a přesné kontrole stavu jednotlivých článků bude možné efektivní životnost baterie v automobilu téměř zdvojnásobit.
Jakmile pak baterie v elektromobilu doslouží, bude je možné snadno znovu použít. Navíc nebude nutné je rozmontovávat a jednotlivé články znovu párovat. Stačí pouze vyjmout sadu baterií z vozidla a pomocí aktualizace softwaru definovat, k čemu má být ještě použita. Nový software pak může staré baterie optimalizovat například pro stacionární skladování energie ze solární elektrárny nebo je používat jako vyrovnávací systém pro krátkodobé skladování energie. Funguje to podobně jako aktualizace softwaru v mobilním telefonu, kdy operační systém dostane nové funkce a lepší výkon.
Celý článek si přečtete v Chipu 7/2024.