Chip 01/2024: Od listopadu loňského roku, kdy OpenAI vydala aplikaci ChatGPT, se na umělou inteligenci začíná nahlížet jinak; stává se každodenní technologií, se kterou se seznamují i naprostí laici. Německá odbornice na komunikaci Miriam Meckelová výstižně tuto situaci označuje jako „iPhonový moment umělé inteligence“.
Tento iPhonový moment se projevil i ve světě podnikání. S boomem velkých jazykových modelů (Large Language Models – LLM) výrazně vzrostla ochota používat strojové učení přímo ve firemních procesech. Velká část společností považuje umělou inteligenci za nejdůležitější technologii budoucnosti a vidí v ní příležitost pro své vlastní podnikání. Zároveň se některé firmy obávají rizik. V každém případě se ale jen malá část společností domnívá, že AI nebude mít na jejich vlastní činnost žádný dopad.
Optimismus a otevřenost vůči umělé inteligenci si v mnoha firmách vyžádají svou cenu. Pokud stroje převezmou práci od lidí, povede to na mnoha místech ke ztrátě pracovních míst. Dlouho se říkalo, že „technologie více pracovních míst vytváří, než ruší“. Tuto ekonomickou mantru však nyní vyvrací stále více studií. Jedna z nich tvrdí, že generativní umělá inteligence by mohla do roku 2030 převzít téměř 30 % odpracovaných hodin v ekonomice USA.
Stane se tedy umělá inteligence zabijákem pracovních míst? Pokud se chete dozvědět víc, přečtěte si nový Chip. Lednové vydání je v prodeji už od 13. prosince.