Chip 11/2023: „Moderní automobil vyprodukuje kolem 25 gigabajtů v průběhu jediné hodiny,“ informuje německý autoklub ADAC. Senzory zaznamenávají téměř vše, co se děje kolem řidiče: tlak v kolech, naplněnost nádrže a stav kilometrů, navíc údaje z měření odstupu, ale také data ze senzorů v sedadlech, stav bezpečnostních pásů a data z volantu, která autu umožňují učinit závěry o cestujících. Drží-li řidič volant příliš dlouho, dostane návrh na přestávku; pokud se spolujezdec nepřipásá, auto ho napomene.
Mnohé z těchto funkcí přispívají k bezpečnosti, jiné zvyšují komfort. A další otevírají výrobcům a jejich partnerům nové zdroje příjmů.
Kdo však vůbec má přístup k datům, která propojená auta sbírají? Kam vlastně proudí? Kde se ukládají? Jak se sdílejí a za jakých podmínek – zdali vůbec? Vlastníci vozidel by se však mohli s překvapením zeptat, zda jim informace vůbec patří, stejně jako vůz samotný.
Chip se v zajímavém článku zabývá technickými i bezpečnostními aspekty tohoto problému, který se vynořuje v souvislosti s nástupem inteligentních aut s vyšším stupněm autonomního řízení. Více si přečtete v listopadovém Chipu, který je v prodeji od 18. 10.