Přejít k hlavnímu obsahu

Nenechte se připravit o peníze: podvodné SMS napodobují i operátory

Jakub Fišer 24.12.2023
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Procento podvodů na internetu a kyberútoků na běžné lidi před Vánoci bohužel skokově roste. Shodují se na tom nejen spotřebitelé, ale i firmy, za které se šmejdi vydávají. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) nyní také vydal varování, dle kterého není výjimkou ani to, že by se kyberzločinci vydávali za mobilní operátory.

Kapitoly článku

Podvody před Vánoci

Podvodná praktika, kdy vám šmejdi zasílají vymyšlené textové zprávy pojednávající o nedoručeném balíčku či jiné výzvě, se správně označuje jako smishing. Faktem ale zůstává, že před Vánoci (a i jindy) by se spotřebitelé měli mít na pozoru i před jinými kampaněmi, například phishingovými útoky přes e-mail a podobně.

„Podvodné SMS zprávy se nevyhýbají ani oblasti poskytování služeb elektronických komunikací,“ varuje v nejnovější monitorovací zprávě Český telekomunikační úřad. Dle zjištění podvodníci nabízí formou vylhaných SMS zpráv extrémně výhodné tarify a jiné operátorské nabídky.

V jiných případech byli klienti operátorů informování o konci platnosti jejich SIM karty. Podvodníci se tímto způsobem snaží na svou oběť vyvíjet tlak a časový pressing, samozřejmě se vždy vydávají za jednoho z našich tří největších operátorů, čímž si získají důvěru nepozorné oběti.

Mohlo by vás zajímat

Chraňte hlavně sami sebe

Na vzniklou situaci již zareagovali všichni tři velcí operátoři, kteří na svých webových stránkách (O2 zde, Vodafone zde, T-Mobile zde) informují své zákazníky, jak tyto podvodné SMS zprávy rozpoznat.

Všichni tři zavedli rovněž kontaktní telefonní linky, kam mohou zákazníci přeposlat podezřelé SMS zprávy, jejichž obsah a telefonní čísla, z nichž byly odeslány, operátoři dále prověří. Zákazníci společností Vodafone a T-Mobile se mohou obrátit na linku 7726, zákazníci společnosti O2 na linku 720 002 002.

Finální apel ale vždy směřuje na samotné spotřebitele. Pokud vám přijde SMS zpráva či e-mail, informující o velmi výhodné nabídce, nebo naopak o nedoručené zásilce od prakticky jakéhokoliv dopravce, dbejte zvýšené pozornosti a raději si případnou informaci ověřte na oficiální zákaznické lince.

Zdroj: ČTÚ monitorovací zpráva


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit



Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme