Podvody před Vánoci
Podvodná praktika, kdy vám šmejdi zasílají vymyšlené textové zprávy pojednávající o nedoručeném balíčku či jiné výzvě, se správně označuje jako smishing. Faktem ale zůstává, že před Vánoci (a i jindy) by se spotřebitelé měli mít na pozoru i před jinými kampaněmi, například phishingovými útoky přes e-mail a podobně.
„Podvodné SMS zprávy se nevyhýbají ani oblasti poskytování služeb elektronických komunikací,“ varuje v nejnovější monitorovací zprávě Český telekomunikační úřad. Dle zjištění podvodníci nabízí formou vylhaných SMS zpráv extrémně výhodné tarify a jiné operátorské nabídky.
V jiných případech byli klienti operátorů informování o konci platnosti jejich SIM karty. Podvodníci se tímto způsobem snaží na svou oběť vyvíjet tlak a časový pressing, samozřejmě se vždy vydávají za jednoho z našich tří největších operátorů, čímž si získají důvěru nepozorné oběti.
Chraňte hlavně sami sebe
Na vzniklou situaci již zareagovali všichni tři velcí operátoři, kteří na svých webových stránkách (O2 zde, Vodafone zde, T-Mobile zde) informují své zákazníky, jak tyto podvodné SMS zprávy rozpoznat.
Všichni tři zavedli rovněž kontaktní telefonní linky, kam mohou zákazníci přeposlat podezřelé SMS zprávy, jejichž obsah a telefonní čísla, z nichž byly odeslány, operátoři dále prověří. Zákazníci společností Vodafone a T-Mobile se mohou obrátit na linku 7726, zákazníci společnosti O2 na linku 720 002 002.
Finální apel ale vždy směřuje na samotné spotřebitele. Pokud vám přijde SMS zpráva či e-mail, informující o velmi výhodné nabídce, nebo naopak o nedoručené zásilce od prakticky jakéhokoliv dopravce, dbejte zvýšené pozornosti a raději si případnou informaci ověřte na oficiální zákaznické lince.
Zdroj: ČTÚ monitorovací zpráva