Rusko má své Z-Bloggery
V Rusku je tento influencerský byznys založený na internetových celebritách pohybujících se na frontě a tvořících obsah poměrně oblíbený. Ve veřejném prostoru je přezdívají „Z-Bloggers“ a na celé myšlence vlastně není nic špatného – až na to, že nejde o objektivní obsah, ale o propagandu, která vykresluje Rusko jako tu správnou stranu a Ukrajinu jako agresora.
BBC informuje, že tito Z-Bloggeři nenatáčí jen videa z fronty, ale sdílí také videa ničivých střetů obou stran nebo nepodložené nepravdy o ukrajinském prezidentovi Volodymyru Zelenském. Dále na svých profilech sdílí reklamy na všechno možné, od technologií, přes módu až po kryptoměny.
K těmto válečným bloggerům patří třeba Alexander Kots, bývalý válečný reportér, který má na svém kanálu na Telegramu přes 600 tisíc sledujících. Dalším velmi oblíbeným je Semjon Pegov, známý též jako WarGonzo, který má na Telegramu přes 1,3 milionu sledujících.
Za jeden příspěvek i 40 tisíc korun
Právě kryptoměny jsou pro mnohé válečné bloggery důležitou komoditou, nechávají si v nich totiž platit za inzerci. Redaktoři BBC se vydávali za provozovatele hotelů, aby si domluvili ceník se zmíněnými influencery. Alexander Kots na svém profilu Kotsnews inzeruje za zhruba 48 až 70 tisíc rublů (11 až 16 tisíc korun).
Své příznivce přitom vyloženě upozorňuje, ať mu posílají peníze v kryptoměně, nikoliv v dolarech nebo snad rublech. Největší ruský válečný influencer Pegov si prý za jeden příspěvek nechá zaplatit skoro 200 tisíc rublů, což je asi 46 tisíc korun. Oba dva přitom sdílí minimálně jeden příspěvek denně.
Na frontě se podle informací BBC pohybují i vyloženě státem placení influenceři, mezi nimi například mladičká Maryana Naumova, 24letá bývala powerlifterka. Ruský prezident Putin dle vlastního vyjádření počítá s podporou těchto Z-Bloggerů, ať už přímo podléhají ruským státním médiím, či nikoliv.
Zdroj: BBC