Význam vyplývá již z oněch pojmenování. „Pod rozšířenou realitou si můžeme představit klasickou realitu tak, jak ji známe, doplněnou o virtuální objekty. V praxi může jít například o tvář zákazníka či jeho postavu, na kterých mu ukazujeme, jak by vypadal v námi nabízených produktech. Virtuální realitou pak myslíme prostředí, které je zcela vytvořeno uměle a zprostředkuje člověku vstup do jakési jiné dimenze,“ vysvětluje Vít Endler, podnikatel a spolumajitel česko-slovenského start-upu Virtooal.com.
Obě zmíněné reality se momentálně rozvíjejí raketovým tempem a jejich kombinace se dříve či později stane nedílnou součástí našich životů. V České republice již existuje také Asociace virtuální a rozšířené reality shlukující společnosti a odborníky, kteří se těmito technologickými pokroky zabývají, a které je projekt Virtooal.com členem. České společnosti jsou v mnoha případech technologicky schopné konkurovat i světovým firmám a startupům, je však nezbytné zapracovat na propagaci a expanzi do zahraničí.
V českém prostředí je to právě například start-up Virtooal.com, který se ve spolupráci s firmou Dermacol snaží technologický vývoj posunout. V rámci partnerství firmy spolupracují na vývoji technologie rozšířené reality pro dekorativní kosmetiku. Dermacol nasadil virtuální zrcadlo od Virtooal ve svém vlastním e-shopu. Jeho zákazníci tak budou moci jako první vyzkoušet nové technologické vychytávky, které společně vyvinou.
Obecně lze říci, že zejména v kosmetice je rozšířená realita velmi dobrým pomocníkem. Dokáže zprostředkovat velké množství kombinací jednotlivých produktů, které je daleko větší, než je možné zajistit v kamenných obchodech. „Hodně se rozšířená realita využívá také při prodeji brýlí, které je možné velmi reálně zobrazit na fotografii jakéhokoliv obličeje a také ve 3D simulaci. Zákazník si tak může brýle vyzkoušet v pohodlí domova a využít také následného servisu e-commerce obchodu,“ říká Vít Endler.
Zobrazování produktů je čím dál lepší a věrnější, aby si zákazník dokázal živěji představit, co si kupuje, a to vše s kombinací nekonečného regálu. „Samozřejmě lepší vizualizace produktu znamená nižší vratkovost zboží a lepší konverzní poměr, tím pádem nižší náklady,“ vysvětluje Endler.
Pokud se podíváme na využití virtuální reality v módě a kosmetice z jiného úhlu, světovým průkopníkem je určitě také značka Gucci, která zařadila do své kampaně virtuální realitu trochu jiným způsobem. Ve svých buticích vyvěsila soubor obrazů, z nichž bylo možné se dostat pomoci naskenování speciálního kódu ke katalogu ale taky do těchto obrazů mohli návštěvníci pomocí virtuální reality vstoupit.