Netradiční ovládání vozidla, se kterým přišli vývojáři Stellantisu, může být na první pohled matoucí. Jeho základní myšlenkou je vnést do řízení vozidla více bezpečnosti především potlačením nechtěného zrychlení či naopak neočekávaného brzdění. A pomoci v tom má nový koncept volantu, který vyřazuje ze hry tradiční pedály.
Stellantis navrhuje vyloučit pedály z ovládání automobilu a veškeré základní činnosti integruje do volantu. Nový patent registruje volant, který zahrne tři základní funkce pro ovládání vozidla: směr, zrychlení a brzdy. Směr by se i nadále určoval natáčením volantu do stran, zrychlování by se určovalo tlačením směrem od sebe a brzdy tahem k sobě.
Unikátní konstrukce víceúčelového volantu využívá technologii "steer-by-wire", tedy plně elektronického řízení. Během režimu autonomní jízdy by se mohl zcela zasunout do palubní desky a dopřát tak řidiči více prostoru.
Podání tohoto patentu je součástí inovační strategie koncernu Stellantis v oblasti technologie vozidel. Volant je v provedení "yoke", který už znají příznivci letectví nebo počítačových her. Více než kruhový volant, známý se současných vozidel, spíš připomíná ovládací prvek pro pilotáž s berany pro lepší ergonomický úchop. V oblasti automobilismu jej pro řízení zpopularizovala Tesla.
Podobně jako koncepty BMW nebo Genesisu vychází patent Stellantisu z očekávání, že jednou přijde doba, kdy bude nabízet plně autonomní vozidla. A v těch už tradiční ovládací prvky nebudou potřeba. Pokud by nikdo z cestujících vůz neřídil, volant by se sklopil a zasunul do palubní desky.
Co se týče řízení pomocí technologie "po drátech", tedy plně elektronického, není nutné jej spojovat s tradičním sloupkem řízení. Podobné řešení aplikovala Tesla u svého modelu Cybertruck.
Myšlenka využití volantu či jemu podobného ovladače pro řízení vozidla jako prostředku interakce s plynem a brzdami není úplně nová. Už loni Toyota představila koncept NEO Steer, který k ovládání plynu a brzd používá přídavné páčky před a za gripy volantu. Mazda podobné ruční ovládání aplikovala ve svých vozidlech, upravených pro tělesně postižené řidiče.
Mohlo by vás zajímat
Jedinečnost patentu Stellantisu spočívá v tom, že berany či jiné typy úchopu, nahrazujících volant (designéři navrhují různé tvary ovladače řízení), zatlačením aktivují plyn a přitažením brzdy. V patentu se uvádí, že by se vše dalo ovládat jednou rukou využitím kteréhokoliv z obou beranů ovládacího prvku.