Provozovatel obou služeb chce své uživatele přimět k tomu, aby i nadále sledování umožňovali. Dokonce nepřímo naznačuje, že v budoucnu by aplikace už nemusely být zdarma. Podle informací serveru iMore, které uveřejnil ve svém článku s názvem "Facebook and Instagram threaten to charge for access on iOS 14.5 unless you give them your data", obě služby zřejmě hledají způsoby, jak přimět uživatele, aby sledování povolili. Facebook se snaží uživatele uklidnit. Přijetím požadavku by se pro uživatele údajně nic nezměnilo a aplikace by nadále fungovala tak, jako dříve. Ti, kdo to odmítnou, uvidí reklamu i poté, jen už nebude personalizovaná. Díky shromážděným údajům by ale Facebook mohl poskytnout lepší "uživatelské zážitky".
Facebook také upozorňuje, že z personalizované reklamy těží zejména malí podnikatelé. Navíc zdůrazňuje, že zejména personalizovaná reklama pokrývá náklady na provoz a vývoj aplikace, a zajišťuje tak, že může být poskytována zdarma. To naopak znamená, že by služby mohly po uživatelích v budoucnu požadovat, aby ti, kdo sledování odmítnou, za jejich používání zaplatili.
Facebook a Instagram: porušují obě stránky pravidla společnosti Apple?
V nové verzi iOS 14.5 Apple více chrání uživatele před sledováním aplikacemi. Provozovateli největší sociální sítě se to nelíbí a hledá způsoby, jak o data pro personalizaci reklamy nepřijít. | Zdroj: Gerd Altmann/Pixabay
V pokynech k aktualizaci iOS Facebook přímo neuvádí, že aplikace budou v budoucnu zpoplatněny – místo toho doporučuje, že by uživatelé měli souhlasem se sledováním dat ze zařízení a zobrazováním personalizované reklamy přispět k tomu, aby Instagram a Facebook byly v budoucnu bezplatné. To lze jistě chápat jako nepřímé varování.
Alarmující je, že ve svých pravidlech pro AppStore společnost Apple jasně uvádí, že nelze vytvářet pobídky, které by vedly ke sledování dat uživatelů a jejich vyhodnocování. Není ale jasné, zda svou výmluvnou výzvou »Help keep Facebook free of charge/Pomozte udržet Facebook bezplatný« provozovatel oblíbené sociální sítě toto pravidlo porušuje.
Výzkumník v oblasti technologií, Ashkan Soltani, si nových vyskakovacích upozornění všiml minulou sobotu jako první, ale podle blogového příspěvku Dana Levyho, viceprezidenta Facebooku pro reklamy a obchodní produkty, s názvem "Speaking Up for Small Businesses" společnost tato oznámení označuje jako "vzdělávací obrazovky" a uvádí, že poskytují "více podrobností o tom, jak využívá data pro personalizované reklamy".
Personalizovaná reklama v bezplatně poskytované službě uživatelům, kteří budou souhlasit se svým sledováním, ale pravděpodobně nebude povolena. V každém případě ještě celá věc jistě vyvolá další diskuzi.