Společnost Tesla uveřejnila na svých webových stránkách statistiky o požárech svých vozidel. Podle automobilky došlo v letech 2012 až 2020 v USA průměrně k jednomu požáru vozidla na každých 205 milionů ujetých mil, což je v přepočtu 329,9 milionu ujetých km.
Podle Národní asociace požární ochrany (NFPA – National Fire Protection Association) připadl v roce 2018 na každých 17,8 milionu ujetých mil (28,6 milionu km) na amerických dálnicích jeden požár vozidla. K požárům tak dochází více než desetkrát častěji u vozidel se spalovacími motory než u elektromobilů. Je však třeba poznamenat, že statistiky NFPA zahrnují všechna vozidla, včetně starších až velmi starých modelů. Naproti tomu Tesly, které dnes jezdí v USA, jsou vozy staré jen několik let.
Obě hodnoty ale zahrnují i případy, ke kterým došlo v souvislosti s "požáry budov, žhářstvím a jinými okolnostmi, které nesouvisejí s vozidlem". Požáry vozidel, jejichž příčina byla v samotném vozidle, jsou proto v obou případech ještě vzácnější.
Z údajů společnosti Tesla také vyplývá, že elektromobily výrobce mají v průměru nižší výskyt problémů s požáry, než dříve: v letech 2012 až 2018 na každých 170 milionů ujetých kilometrů připadla v průměru jedna spálená Tesla.
Elektromobily nejsou více nebezpečné, než spalovací vozidla
Podle statistik nehoří elektromobily častěji, než vozidla se spalovacími motory. Do čísel se ale promítá i stáří vozidel. | Zdroj: Hush Naidoo/Unsplash
Vozidla na elektrický pohon jsou opakovaně kritizována kvůli komplikacím s charakteristikou vybíjení akumulátorů a nebezpečí požáru v případech mechanického poškození například při nehodách. Riziko vzniku požáru je ale stejně nízké, jako u spalovacích verzí. Vysokonapěťový systém by se měl v případě nehody automaticky vypnout. To potvrzují i zkušebny, které provádějí rozsáhlé nárazové testy.
"Poškození akumulátorů představuje nejkritičtější riziko nehody – a proto musí být při konstrukci vozidla co nejvíce vyloučeno. Z tohoto důvodu výrobci vyvíjejí stále větší technické úsilí, aby ochránili akumulátory v podvozku vozidel před deformací", uvádí k problematice experti z technického centra, provádějícího Euro-NCAP crash testy.
Experti také poukazují na fakt, že pokud by se spalovací technologie zaváděly v současnosti, vedla by se o jejich bezpečnosti podobná diskuze. Jsme na ně ale zvyklí už přes sedmdesát let a paliva si dnes bez problému a zcela běžně natankuje i laik. Všichni na ně jezdíme a nemáme s tím sebemenší problém.