Přejít k hlavnímu obsahu

Elektromobil, který si s sebou vozí generátor? U některých automobilek realita

redakce 20.09.2022
info ikonka
Zdroj:

Přesně to, z čeho si odpůrci elektromobility dělají ve velkém legraci, se stává skutečností. Auta, která pohání elektromotor, si s sebou vozí generátor.

Kapitoly článku

Nejedná se i žádnou velkou novinku, ostatně BMW s tím u svého modelu i3 přišlo už před lety. Byl to primárně elektromobil, ale v případě potřeby mohl řidič nebo řídící jednotka aktivovat dvouválec od Rotaxu, který svojí činností generoval elektrickou energii a tu ukládal do baterie. Není tomu tak dávno, co s podobným konceptem přišla Honda a nasadila ho v produkčních autech pro evropský trh.

Systém e:HEV

U Hondy je to malinko složitější než u zmíněného BMW. Japonci totiž nevozí benzinový generátor pro strýčka Příhodu, ale počítají s jeho činností při každé jízdě. Za příklad si vezměme třeba městské autíčko Honda Jazz. To má přední kola poháněná elektromotorem, který čerpá energii z relativně malé baterie Li-ion o kapacitě 0,86 kWh, což je mimochodem méně, než kolik mívají běžné hybridy.

Spalovák jako generátor

Aby vůz dojel dál než za první roh, je pod kapotou auta klasický spalovací motor, v tomto případě o obsahu 1,5 litru, který není ničím nijak zvlášť speciální. Zajímavé věci se dějí vlastně až za ním. Tam je elektrogenerátor, který jakmile běží benzinový motor, vytváří elektrickou energii a poskytuje ji jak baterii, tak elektromotoru, který pohání kola. Je to vlastně velmi prosté a systém těží z faktu, že velkou část jízdy se obejde bez spalování fosilního paliva a jede na energii z baterie. K tomu se samozřejmě přičítá i energie z brzdění rekuperací, takže auto těží ze způsobu jízdy typického pro městské prostředí, kde se často akceleruje a následně brzdí.

Elektromotor jako primární pohon

Spalovák není propojen s převodovkou a následně s diferenciálem, ale mechanická vazba tu jaksi absentuje. Respektive je možná, ale až ve vyšší rychlosti (nad cca 70 km/h), kdy speciální spojka přímo propojí výstupní hřídel z motoru s diferenciálem, bez toho, aby mezi těmito dvěma prvky byla převodovka. Proč tomu tak je? Protože ve vyšší rychlosti, kdy elektromotor přechází do vyšších otáček, už není tak efektivní. V takové situaci je výhodnější, aby vůz poháněl spalovací motor. Primárně ale Hondu Jazz pohání elektřina. Je to tedy ve své podstatě elektromobil, který není třeba dobíjet ze zásuvky, protože si skutečně s sebou vozí generátor. Jakkoliv směšně to zní, je celý systém efektivní a autu nechybí ani vcelku solidní dynamika.

Za tím vším je samozřejmě propracovaný software, který vyhodnocuje aktuální situaci a podle toho volí, co se kdy bude dít. Bere ohled na nejefektivnější otáčky spalováku, ale třeba i na baterii, které škodí přílišné vybíjení i nabíjení do plna. Honda tomuto systému věří natolik, že celé její automobilové portfolio na něj postupně přechází. Je samozřejmě jasné, že třeba sportovněji laděný Civic si nevystačí s 1,5litrovým generátorem, takže dostal dvoulitr. Princip je nicméně pořád stejný.

Zdroj:honda


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme