V červenci bylo v Norsku zaregistrováno pouze 45 nových vozidel se spalovacím motorem. Skandinávská země tak dokazuje, že e-mobilita může (i přes současnou obecně panující skepsi) v praxi fungovat plošně. Nový legislativní návrh zákona o motorové dopravě ale zároveň vyvolává znepokojení u oborového sdružení Cycling Industries Europe (CIE) a norské asociace horských kol NOTS. Důvodem je, že návrh by mohl zakázat vjezd elektrokol na téměř všechny trasy pro horská kola v Norsku. Sdružení CIE nyní vydalo tiskovou zprávu, v níž před zavedením tohoto zákona varuje.
Norsko chce zakázat jízdu na elektrokolech v přírodě
Norský dopravní úřad chce omezit používání elektrokol v přírodě. Důvodem je zřejmě rostoucí dojezd motorových kol. Omezení má snížit zátěž pro přírodu. Konkrétně podle návrhu budou elektrokola v budoucnu povolena pouze na zpevněných cestách a speciálně k tomu vybraných stezkách. Které nezpevněné plochy jsou vhodné pro jízdu na elektrokolech, je pak na uvážení místních úřadů. Běžná kola by i nadále směla jezdit po nezpevněných cestách všude jako obvykle.
CIE tento návrh kritizuje, protože by se tím velká část oblíbených MTB tras stala pro jezdce na elektrokolech nepoužitelných.
Podle CIE je právní rozlišování mezi elektrokoly a standardními jízdními koly obzvláště závažné a obává se vzniku precedentu. Navíc pro změnu zákona neexistuje žádný reálný základ. Změna by se zakládala na předsudcích vůči cyklistům na elektrokolech. Mezinárodní asociace horských kol (International Mountain Bicycling Association, IMBA) již zveřejnila prohlášení. Proti plánované změně se staví i sdružení NOTS. Svazy nyní společně doufají, že norský dopravní úřad bude otevřený jejich argumentům a přehodnocení navrhované legislativy.
Zdroj: Cycling Industries Europe