Přejít k hlavnímu obsahu
Tipy a triky

Dejte si pozor, jaké zásilky posíláte: kurýr může odmítnout z mnoha důvodů

Jakub Fišer 22.09.2023
info ikonka
Zdroj: Freepik

Ať už jste zvyklí posílat balíky přes Českou poštu nebo Zásilkovnu, vždycky byste si měli zkontrolovat, jak podávaný balík vypadá, jakou ochrannou je opatřen a třeba také, jaká je vlastně jeho hodnota. Vždy totiž musíte počítat s nejhorším, a sice že se může zásilka poničit nebo ztratit.

Kapitoly článku

Zásilka je alchymie

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v nové monitorovací zprávě upozorňuje na to, jak by měl vypadat balík podaný na pobočce kurýrní služby a jaké náležitosti jsou s tím spojené. V drtivé většině případů totiž nikdo neřeší, jak je balíček doručený, v jakém stavu či jakou má hodnotu. Protože doručení dopadne dobře. Co ale, když se balík zatoulá, nebo se při přepravě poničí?

„Úřad doporučuje před samotným odesláním poštovní zásilky nahlédnout do poštovních podmínek vybraného provozovatele poštovních služeb a zjistit, kolik nejvýše činí tzv. částka sjednaná v poštovní smlouvě pro případ vzniku škody,“ píše ČTÚ.

Je na místě si ověřit, zda přepravní služba nabízí odpovídající službě vaší zásilce. Kupříkladu pokud jde o hodnotu. Odpovědnost provozovatele za škodu, tedy případná náhrada škody, by vždy měla pokrýt skutečnou hodnotu zásilky.

Hodí se v tomto případě otevřít si podmínky jednotlivých společností poskytujících takové služby. Například Česká pošta a jejich služba Balík do ruky umožňuje maximální hodnotu 150 000 Kč. Pakliže má zásilka vyšší hodnotu, kurýr ji nemusí převzít do přepravy. Zásilkovna je přísnější, ta umožňuje maximální „pojištění“ 5000 korun. Posílat třeba mobilní telefon s řádově vyšší hodnotou může být trochu riskantní.

Mohlo by vás zajímat

Jak přichystat balíček na přepravu?

Zásilkovna na svém webu dokonce uvádí i celkem zajímavé desatero toho, jak byste měli připravit svůj balíček pro bezpečnou přepravu.

  1. Používejte odpovídající kvalitní obalový materiál –  Zvláštní pozornost ohledně vlhkosti obalového materiálu či nadměrnému opotřebení
  2. Použijte vhodnou velikost krabice – Krabice musí odpovídat obsahu zásilky, musí být dostatečně silná a pevná a poskytnout oporu přepravovanému obsahu.
  3. Vyplňte volný prostor uvnitř fixačním materiálem – Přepravovaný obsah musí být v krabici fixován, zboží by senemělo v přepravním obalu volně pohybovat.
  4. Chraňte produkty a citlivé části produktu – Zajištění uzávěrů proti otevření
  5. Oddělte a proložte jednotlivé produkty – Jednotlivé kusy zboží odděleny např. kartonem.
  6. Vytvořte na všech stranách deformační zóny – Deformační zóna na každé straně minimálně 3 cm.
  7. Pořádně krabici přelepte – Každou krabici přelepte na rizikových místech, například to jsou všechny spoje na hranách klop.
  8. Každou krabici pečlivě označte přepravním štítkem – Na každé krabici musí být nalepen transportní štítek, který musí být jasně viditelný.
  9. Celá zásilka musí být pevná a kompaktní – Nepřepravujeme nehomogenní zásilky.
  10. Zásilka musí být stohovatelná a přizpůsobena kumulované přepravě – Zásilka by měla unést minimálně 8x svou váhu.

Pojištění zásilky? Hloupost

V případech přepravy balíků se o pojištění dle předpisů o pojišťovnictví v žádném případě nejedná. Odesílatel nevystupuje v pozici pojistníka, neplatí pojistné a poškození, úbytek obsahu zásilky případně její ztráta není pojistnou událostí, za kterou by náleželo pojistné plnění.

Dojde-li v průběhu poštovní přepravy k poškození, úbytku obsahu, nebo ztrátě zásilky, v rámci reklamace se posuzuje, jakou měl zasílaný obsah zásilky hodnotu (např. předložením účtenky, faktury, e-mailové komunikace či jiným vhodným způsobem). „Udaná cena“ tedy nepředstavuje částku, která by byla reklamujícímu automaticky vyplácena na základě uplatněné reklamace, představuje maximum vyplácené náhrady škody.

Zdroj: ČTÚ, Česká pošta, Zásilkovna


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit



Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme