Pachatelé podvodů jsou opravdu vynalézaví a přesvědčiví. Uvádějí různé důvody, proč byste s nimi měli spolupracovat: třeba založení osobního účtu nebo úvěr. Jindy vás zkoušejí vylekat upozorněním na podvodnou transakci. Tvrdí, že peníze na vašem účtu jsou v ohrožení, a nabízejí ochranu.
Co po vás podvodníci mohou žádat
- abyste vybrali hotovost a vložili ji do „speciálního bankomatu“,
- abyste převedli své peníze na „bezpečný účet“,
- případně chtějí znát vaše bezpečnostní údaje ke kartě nebo k bankovní identitě.
Co po vás po telefonu nikdy nebude chtít skutečný bankéř
- Vaše údaje k bankovní identitě – přihlašovací jméno, heslo, PIN do George klíče,
- celé číslo platební karty,
- jakýkoliv kód, který si vytisknete z bankomatu nebo vám přijde v SMS,
- abyste vybrali hotovost na pobočce a vložili ji na bezpečný účet,
- abyste převedli peníze na cizí, tzv. bezpečný účet,
- abyste si nainstalovali program/aplikaci do svého zařízení.
Co dělat, když vám někdo takový zavolá
- Zachovejte klid a pozorně poslouchejte, co vám volající říká.
- Rozhodně mu nesdělujte žádné bezpečnostní údaje (přihlašovací heslo, celé číslo karty, kompletní aktivační kód).
- Pečlivě sledujte, co potvrzujete v George klíči či pomocí SMS – jestli místo blokace nebo ověření neodesíláte peníze ze svého účtu.
- Když máte jakékoli pochybnosti, ukončete hovor a hned zavolejte na naši linku banky, v případě České spořitelny 800 207 207. Nevolejte zpět na číslo, z kterého vám možný podvodník telefonoval.
- Pokud používáte aplikaci George klíč, využijte možnost ověření hovoru z banky.
Zdroj: Česká spořitelna