„Příběh jednoho z nejúspěšnějších byznysmenů, který se vypracoval sám, mě nesmírně uchvátil. Je až fascinující sledovat – nebo ideálně poslouchat – jak byl Amazon vybudován, jak vyvíjeli nejrůznější aplikace, jak brutálně drtili konkurenci a jak vlastně ‚vymysleli celý internetový obchod‘. V tomhle je asi také výstižnější originální anglický název ‚Everything Store‘, neboli obchod se vším,“ vysvětluje Martin Pilař z vydavatelství OneHotBook.
Vyprávění oceňovaného amerického novináře nabízí unikátní vhled do jedné z nejvýznamnějších firem naší doby, jež navždy změnila způsob, jak nakupujeme a čteme, i osobní portrét podnikatele, který ji založil. Obchod Amazon.com začínal s doručováním knížek poštou a vezl se na první vlně internetového nadšení. Jeho zakladatel Jeff Bezos se však nespokojil s pouhým módním on-line knihkupectvím. Chtěl, aby Amazon nabízel neomezené množství zboží i svůdné pohodlí za velmi nízké ceny – aby se stal „obchodem se vším“. Aby svou vizi naplnil, vybudoval vnitrofiremní kulturu plnou neúnavné ctižádostivosti a tajností, do kterých až dosud nikdo nepronikl. Audiokniha je zevrubnou biografií technologického kolosu, který jako jeden z prvních ve velkém vsadil na internet a zvítězil.
Globální samoobsluha je ale víc než jen shrnutí celkem krátké historie původně internetového knihkupectví, které se rychle rozrostlo, pak málem zhroutilo, aby pak opět zopakovalo růst a další posílení pozic. „Svou knihu jsem nazval ‚The Everything Store‘, protože u Amazonu je těžké stanovit jakékoli limity. Rádi by expandovali do kterékoli dimenze,“ prohlásil autor Brad Stone. Kromě podrobného líčení fungování firmy však také ukazuje jejího šéfa jako člověka i jako – někdy trochu bezcitného – manažera. „Jeff Bezos má podobně jako další technologičtí vizionáři typu Steva Jobse z Applu či Larryho Page z Googlu velmi vysoké nároky a od ostatních chce, aby jim dostáli. Aby měli úžasné nápady, aby neustále vyvíjeli něco nového, aby se nebáli riskovat. Na zaměstnance, kteří zaostávají za jeho standardy, dokáže hodně tlačit, takže mohou být dost nešťastní,“ neváhá novinář prozradit o objektu svého zájmu, který je jednou z nejdůležitějších osobností digitálního byznysu, jež podstatným způsobem ovlivňuje formování značné částí ekonomiky na příští desetiletí. Audioknihu načetl Martin Stránský, který svým hlasem převedl o zvukové podoby také životopis jiného technologického vizionáře – Steva Jobse.
Autor Brad Stone se navíc se svým vydavatelem vsadil, že se elektronické verzi knihy se povede lépe než tištěné. V Americe tomu tak zatím je, ale i čeští posluchači si mohou vybrat, zda si audioknihu pořídí čistě elektronicky, nebo na CD, které je vhodné zejména jako dárek. Audiokniha vychází nejprve jako mp3 ke stažení prostřednictvím digitálních distribucí za 299 Kč, poté i jako 2CD mp3 za 349 Kč. Jako první bude k dostání na portále Audiolibrix, následovat budou další digitální distribuce. Pouze na portálu Audiolibrix však mohou členové předplatitelského klubu koupit audioknihu jen za 199 Kč. Noví členové klubu navíc mohou využít vstupní výhody kreditového systému klubu, kdy si první kredit pořídí za pouhých 99 Kč a získat za tuto cenu samotnou audioknihou Globální samoobsluha: Jeff Bezos a věk Amazonu.
Ukázku z audioknihy si můžete poslechnout ZDE.
Brad Stone (*1971)
Americký novinář a spisovatel psal pro noviny New York Times a týdeník Newsweek, je také častým hostem televizního pořadu Bloomberg West pojednávajícího o technologiích. Momentálně pracuje jako reportér týdeníku Bloomberg Businessweek a patří k předním americkým autorům věnujícím se technologickým společnostem. Ve své nové knize Globální samoobsluha, která vyhrála prestižní anketu britského deníku Financial Times a investiční banky Goldman Sachs o nejlepší ekonomický titul roku 2013, sepsal příběh největšího internetového obchodu a jeho zakladatele a ředitele Jeffa Bezose.
Martin Stránský (*1970)
Po studiích na DAMU nastoupil do stálého angažmá v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni, v roce 2004 hostoval v Národním divadle v Brně a účinkoval v komponovaném pořadu Martina Hilského uvedeném v rámci Letních shakespearovských slavností na Pražském hradě, kde se pak roku 2008 představil jako Jago v Othellovi. V současnosti je stálým hostem pražského Divadla pod Palmovkou. Pravidelně se objevuje v televizních seriálech Ulice, Kriminálka Anděl, Místo nahoře, Pojišťovna štěstí, Ordinace v růžové zahradě 2, Doktoři z Počátků apod. a ve filmech jako Pravidla lži, Hrobník, Habermannův mlýn, Ženy, které nenávidí muže, Occamova břitva, Intimity… Je jedním z nejlepších současných dabérů; získal Cenu Františka Filipovského za nejlepší mužský výkon v dabingu a Cenu diváků za dabování titulní postavy doktora Gregoryho House v seriálu Dr. House. Pro vydavatelství OneHotBook se zhostil četby audioknižní trilogie Milénium Stiega Larssona.